söndag 8 september 2013

fototriss - mitt smultronställe

veckans utmaning i fototrissen är jag skildra sitt eget personliga smultronställe. Eftersom jag befinner mig långt borta från hemma, var min första tanke att Sverige och Dalarna måste vara mitt smultronställen. Men vid lite eftertanke lyckades jag kontrollera min hemlängtan och kunde då ganska enkelt urskilja mitt eget smultronställe - vårat sommarhus i Roslagen. Det är hit jag har åkt för att slappna av och bara vara... det är här jag har firat mina allra bästa midsommrar... det är här vi har fiskat strömming och suttit uppe till sent i väntan på nyrökt böckling och det är här jag har mina starkaste sommarminnen. Jag älskar den här platsen... att sitta ute på verandan en sommarmorgon när solen letar sig fram bland molnen, dricka nykokt kaffe, blicka ut över väddö kanal och bara njuta av den totala tystnaden är nog höjden av lycka. Lika underbart är det att sitta på trappen, dricka ett glas vin och beskåda hela galna släkten kämpa vilt i en fotbollsmatch på gräsmattan. Att i tillägg få dela den här platsen och alla dess minnen med dem jag tycker allra bäst om - min släkt, gör det hela ännu bättre.... och även om det på midsommar är trångt, väldigt trångt... och att man får vänta i 3 timmar för att få sig en dusch, skulle jag aldrig i hela mitt liv byta bort den här platsen emot något annat. Det här är min oas...  vår oas... det är här vi har skapat minnen för livet och jag hoppas och tror att vi kommer fortsätta skapa nya minnen i all framtid.

 i timmar kan jag sitta här och bara njuta av utsiken över väddö kanal och kommer det en fin båt, ja då tar vi upp kikaren...

varma sommarkvällar då luften är sådär skör och östersjön har lagt sig som en spgel, då beger vi oss ut och fiskar strömming

 här kan man bara vara... att konstant gå runt i ett par gummistövlar från 1968 är det ingen som bryr sig om

Med veckans triss firar fototriss 5 år och det firas genom en tävling där den lyckliga vinnaren får ett presentkort från Ving som bland annat skulle kunna användas till en resa till min favoritstad i Europa, nämligen Barcelona

17 kommentarer:

  1. Två vackra bilder och en kul. Älskar också Rosslagen på sommaren.

    SvaraRadera
  2. Känslan du förmedlar i texten förstärks i de fina bilderna och jag gillar stövlarna som rolig avslutning!

    SvaraRadera
  3. Känslan du förmedlar i texten förstärks i de fina bilderna och jag gillar stövlarna som rolig avslutning!

    SvaraRadera
  4. Du måste älska dina gummistövlar. Vackra bilder alla !

    SvaraRadera
  5. Det är så härligt att få tänka till och välja ett av alla smultronställen man har i sitt hjärta.
    Jag förstår att det måste vara fint i Roslagen på sommaren, särskilt om man har lyckliga minnen från förr därifrån!!
    Tummen upp för stövelbilden!

    SvaraRadera
  6. Underbar tolkning...snygg triss....lycka till...!!!

    Kram Ninni

    SvaraRadera
  7. Så fint du beskrivit ditt smultronställe och med fina bilder. Ha de gott.

    SvaraRadera
  8. Så fint du beskrivit ditt smultronställe och med fina bilder. Ha de gott.

    SvaraRadera
  9. Härligt smultronställe och fina bilder!

    SvaraRadera
  10. Härligt ställe och vacker text!

    SvaraRadera
  11. Roslagen är vackert - hade sommarställe på Rådmansö i många år
    ;-)

    SvaraRadera
  12. Det ser ut att vara ett fint smultronställe.

    SvaraRadera
  13. Fina bilder där mittenbilden blir min favorit!

    SvaraRadera
  14. Vilken kärleksförklaring! Så fint skrivet och så härliga foton, kvällsbilden är otroligt stämningsfull.

    SvaraRadera
  15. Vilken härlig serie du har fått ihop, gillar den skarpt!

    Ska bli riktigt svårt att välja ut finalister men också väldigt roligt. Vi håller tummarna =) Lycka till!

    SvaraRadera