söndag 20 oktober 2013

mitt 1a skräddarförsök

för ett par veckor sedan åkte jag till Shenzhen, Kina för att testa skräddarna där. Jag hade hört att de skulle vara helt ok men att man måste prova sig fram tills man hittar en man tycker om. Så i djungeln av skräddare valde jag en kvinna som pratade bra engelska och som var allmänt trevlig... inte lika pushing som många andra.
Som med mycket annat i Kina är de väldigt duktiga på att kopiera men kanske inte så duktiga på att göra något från scratch, så jag hade med mig ett par skjortor som jag bad min skräddare att kopiera.
Förra helgen åkte jag med spänning tillbaka till Shenzhen för att plocka upp mina skjortor och jag måste säga att jag faktiskt blev förvånad... de är helt ok! Eftersom jag själv jobbar med textil produktion, är ju jag väldigt petig men jag måste medge att Rose, som min skräddare heter, hade gjort ett bra jobb när det gäller workmanship och detaljer. Dock är balansen lite konstig i en av skjortorna men det kan också bero på tyget. Men sån rent generellt är jag väldigt nöjd och kommer absolut gå tillbaka till Rose.
Dock knölade hon bara ner skjortorna i en påse och eftersom jag inte äger ett strykjärn ser det nu ut som värsta stryktipset och jag måste lämna in dem på tvätt med en gång så att jag kan få dem strykta.





Jag betalade 110RMB för de långärmade skjortorna och 140RMB för den ärmlösa med öppen rygg. I tillägg betalade jag ca. 120RMB för allt tyg, så totalt gick dessa 3 skjortor på 480RMB (ca. 500 SEK) och det är väl helt ok.

1 kommentar:

  1. Husker vi hadde en skredder som kom på Oslo-tour og var innom mange firma og tok bestillinger. Fungerte svært dårlig for meg som er stor. Tror ikke de skjønte at det var dameklær de skulle sy, jeg fikk herreskjorte og bukse med ordentlig god plass til 'utstyret', så jeg har ikke prøvd det flere ganger :-)

    SvaraRadera