söndag 24 november 2013

fototriss - minne

minnet är ett underligt system... genom hela våra liv samlar vi på oss en massa information, gott som ont, och vare sig vi vill eller inte, så lagras detta i vårt minne. Vissa minnen är lätta att bära medans andra är som tunga ok. Vi kan inte styra vårt minne och hur hårt vi än kämpar kan vi inte tvinga minnet att glömma... det som finns där, det finns för alltid. Vi kan försöka fly från våra minnen, gömma undan information och förneka att saker och ting har hänt... men minnet kommer ofta ikapp.
Jag är en expert på just detta... jag är allt för melankolisk och inte vän med mitt minne... jag skulle gärna vilja kunna kontrollera mitt minne så att jag kan radera det jag inte vill minnas... det som gör ont... det som fortfarande svider och skrämmer mig. Var dag springer jag kapplöpning och leker kurragömma med mitt minne men inför veckans fototriss var jag tvungen att stanna upp... inte bara fick jag låta minnet finna mig, utan jag fick även leta fram min gamla hårddisk som jag gömt längst ner i en kartong just för att försöka hindra mitt minne att erinra denna information. Där ligger alla gamla bilder från den tid som jag helst vill glömma men när jag idag tvingades titta tillbaka fann jag dock en massa fina minnen som jag gärna vill lyfta fram igen... så vem vet, några av dessa fotomappar får kanske flytta in till datorn igen.

 Indien 2009
allt var kaotiskt i detta land men att gå igenom porten och se Taj Mahal resa sig emot himlen var en väldigt speciell känsla

Beseggen, Norge 2008
detta är nog en av mina absolut favorit turer någonsin... allt var perfekt just den här dagen

New York 2010
 mitt allra första besök i staden och turen blev utdragen på grund av vulkanen på Island som pumpade ut lava

Kolla vad andra minns här!

13 kommentarer:

  1. Visst kan det kännas hårt när minnen bränner sig fast, man kan få ångest av att påminnas av det, men du lyckades vifta undan demonerna och fick en jättefin minnestriss både i text och bild.

    SvaraRadera
  2. Fina bilder där mittenbilden blir min favorit! Skulle gärna vilja åka dit! :O)

    Ha en skön söndag!

    SvaraRadera
  3. Härligt med reseminnen. Jag väljer NY dit vill jag och skapa minnen.

    SvaraRadera
  4. Mm, minnet leker gäckande lekar med oss ... många gånger på våra egna outtalade villkor.
    Du fann tre fina bilder. Och kanske lite frid i minnet också.

    SvaraRadera
  5. Så jobbigt att du känner så inför dina minnen, kanske vore bättre att försöka stanna upp och acceptera istället? Då kan det bli lättare att fortsätta livet framåt, tänker jag. Du har i alla fall valt fina bilder från dina reseminnen och den första bilden är ju hur vacker som helst!!

    SvaraRadera
  6. Det var väldigt finna foton i din triss. Och jag hoppas du har fina minnen från dessa platser.

    SvaraRadera
  7. Fina bilder och vad härligt det är att ha alla dessa minnen på bild och kunna ta fram och titta på när man vill.
    Ha en fin söndag
    kram Meta

    SvaraRadera
  8. Det var tre fina minnen av resor som du plockade fram. Blev extra förtjust i den första, Taj Mahaj som bara finns där innanför porten. Sen skulle jag själv vilja göra en resa på Norges fjordar, det är nog väldigt vackert.

    Sen finns det minnen som inte är ljusa, ofta dyker de upp när man minst anar det.
    Ha en bra vecka!

    SvaraRadera
  9. Vackra bilder, gillar den från Norge mycket.

    SvaraRadera
  10. Väldigt vackra bildet, och en stark berättelse. Ja, tar man bort dåliga minnen kanske även dom goda följer med…
    AX

    SvaraRadera
  11. Tycker det var riktigt fina minnesbilder du visar i din triss.

    SvaraRadera
  12. Men vilken skön känsla att du kunde se de fina minnena också, att de inte bara gjorde ont! Hoppas att du klarar att ta dig igenom fler fotoarkiv, det kan i viss mån fungera som en sorts terapi också - även om det blir jobbigt. Kram på dig!

    SvaraRadera
  13. Vackra minnesbilder du visar upp. Alla tre har sin tjusning. Långt nere i en låda är väl synd att dom ska ligga...

    SvaraRadera