måndag 5 december 2011

julpysselstafetten - rice crispy treats

tidigare i höst bestämde sig jonna d för att vara med i en julpysselstafett anordnad av Sagoligt Pyssel. Denna stafett ser lite annorlunda ut än den som jag själv har dragit igång men det är så skoj att se och följa med på vad alla andra skapar.  Idag tar jag över stafettpinnen från Jenny och eftersom det närmar sig jul, har jag bestämt mig för att dela med mig av mitt nyfunna favorit godis - 


 
 - rice crispy treats -

Detta hemgjorda godis är en amerikansk specialitet som lagas runt thanksgiving och jul. Det finns många olika varianter av denna enkla sockerbomb, men jag kommer här enbart gå igenom grund receptet, så kan ni själva experimentera vidare där hemma.  

det här behöver ni
12 dl rice crispy (eller rispuffar som vi i Sverige säger)
1 påse (297g) mini marshmallows  
50g smör
(ev. nötter, strössel, chocolate chips eller vad som skulle smaka bra)

1. smält smöret



smält smöret i en stor kastrull (den som jag har använt här på bilden var en aning för liten) på låg temperatur och se till att du täcker hela kastrullen med matfett - även sidorna som bilden ovan visar. 

  OBS!!! 
Kastrullen kan inte vara behandlad med teflon eller liknande och bör helst ha en tjockare botten!!! 

2. tillsätt och smält marshmallows





 när smöret har smält, tillsätt marshmallows i samma kastrull. Jag rekomenderar att tillsätta lite marshmallows åt gången, för att på så sätt få en jämnare smet. Se till att plattan är på låg temperatur och rör tills blandningen smält till en fin och jämn smet.

3. tillsätt rice crispy


tillsätt rice crispy under omrörning och rör till en jämn blandning. Behåll kastrullen på plattan och låg temperatur.

4. det lilla extra (överkurs)


för att göra mina rice crispy treats lite mer juliga valde jag att tillsätta lite julströssel (gröna granar och röda kulor). Detta moment är ej nödvändigt men det är här du kan låta fantasin flyta fritt. Istället för strössel kan man t.ex. tillsätta nötter, dadlar, m&m, russin, choklad bitar etc etc.

 5. färdig smet

  
rör ingredienserna till en tjock, klibbig smet. Blandningen är färdig då dessa klibbiga trådar (som visas på bilden ovan) uppstår.

6. bre ut smeten

    
  häll smeten i en passande form. Storleken beror på hur tjocka treats du önskar. Personligen tycker jag om lite tjockare bitar (ca. 5cm) och valde därför att enbart använda halva formen. Packa ihop blandningen till en kompakt massa.

7. avkylning

 

låt formen med blandingen stå och vila i rumstemperatur tills massan svalnat och "klibbat" ihop.

8. uppskärning


använd en kökskniv och skär rutor i passande storlek.

9. njut!

  
dina rice crispy treats är nu klara och jag hoppas du njuter lika mycket som jag av dessa godbitar. Godiset bör förvaras torrt och inlindat i plast.

tips!


som tidigare nämnt är detta bara grundreceptet och det finns många roliga och goda varianter:

- använd olika toppings
- tillsätt jordnötssmör och/eller smält blockchoklad som glasyr
- istället för rutor kan du forma bollar och/eller andra roliga figurer
- stick in en glasspinne i var bit och du har en liten godis klubba. Denna kan sedan doppas i smält choklad.

Med detta inlägg växlar jag nu vidare till näste man i stafetten - sjernfall och det skall bli väldigt intressant att se vad hon skapar.

2 kommentarer: