lördag 23 februari 2013

recap av året som kom och gick

snart skall jonna d åter igen flytta... till en annan plats... till en annan stad... till ett annat land... ja, till och med till en annan världsdel. Men denna gången gör jag det helt frivilligt. Den här gången flyr jag inte från något utan jagar nya äventyr. Ser faktiskt fram emot detta väldigt mycket men det är samtidigt helt galet skrämmande. Ibland får jag magknip av att bara tänka på att jag om några veckor sitter på ett flyg till Hong Kong där jag från och med den dagen skall vara bosatt. Känns ju helt galet!Men än har jag ett par veckor kvar i Sverige och i väntan på bättre tider tänkte jag lite snabbt berätta vad ni missat det gågna året. I Maj 2012 tappade jag all inspiration till att berätta om mitt allt för alldagliga och opyssliga liv men här kommer en liten recap från året som gått sedan dess. Förutom dessa händelser har jag trots min brist på inspiration även pysslat en hel del men foton på detta kommer vid en annan anledning.

 I maj drog jag för första gången till Shanghai, åkte båt på Huangpu, åt många konstiga maträtter och dansade på barer till klockan 06.00 på morgonen.

Jag köpte ett lejonkort och besökte djurparken flera gånger i månaden. Djur är ju så knasiga och de är ju så roliga att fota.

 
Midsommar firades som vanligt på vårt sommarställe i Roslagen, dansade runt stången och P gjorde en fantastisk Pimp Your Icecream desert. 

 Jag planterade blommor på balkongen och tillbringande trots den regniga sommaren många kvällar här ute. Antingen tillsammans med min kära kindle eller med C och L och några flaskor fresita. 

Jag gick med i Instagram, cyklade varje vecka men insåg att cykling är den nördigaste sporten någonsin och sjukt osexigt.

Åkte på jobbtur till Berlin och ganska fort bestämde jag mig för att detta inte är staden för mig. Det känns som att alla pratar om Berlin just nu men det var inte helt min grej och jag har ingen lust att åka tillbaka. Hann dock med att se tusenvis grafittis, cykla på en landningsbana samt dricka öl i massa.

Så kom äntligen solen till Sverige i slutet av juli, men jag drog till fjälls och dit kom även regnet. Vandrade över stock och sten i hällregn och dimma i 5 hela dagar.

 Hösten kom ganska tidigt (eller hade egentligen sommaren ens börjat), skogen var full av svamp och jag gick bananas varje helg.

En snabbtur till Istanbul i Oktober och fick äntligen känna av lite sommarvärme. Satt mest i möten men hann med att äta god mat och shoppa turkish delight. 

Ångestladdad födelsedag i November och jag flydde till Barcelona. Hälsade på världens bästa K, åt tapas, besökte mina gamla kvarter från 2001 (på bilden framför mitt gamla hus) och blev serverad en fantastisk födelsedagsmiddag av två sydamerikaner.

  November och pumpkin carving tävling hos K och J. Dr. K var överlägsen med sin kirurgskalpell och vi gjorde ett pacman spöke.

Och så kom äntligen vintern och med den alla julförberedelser. Blev tyvärr inget pynt alls i mitt lilla krypin men jag pysslade en hel del i hela decemeber (bilder kommer senare).

 Stora julbaket med sötaste V.
 
Julen kom och gick allt för fort i år igen. Åt massa god mat, dansade runt granen och åkte skidor. Hade dock önskat att helgen kunde vara lite längre.
 
2013 firades in i Helsingfors och jag sprang på den här fina kärleksbron.
 
I början av januari åkte vi på Tour de Ski och jag fick se mina hjältar in action. Hejade ju på männen och kvinnorna i vitt, men blev lite skakis i benen av att vara denna mannen så nära.

Det var nog det och oj, vilket långt inlägg, trots att jag tog bort några bilder som jag ansåg var överflödiga. Det är ganska nyttigt att göra en sån här recap lite då och då (trots att det känns lite som ett överambitiöst julbrev), för då inser man att man faktiskt har hunnit mer mycket mer än vad man egentligen tror.

2 kommentarer:

  1. En fin oppsummering av hva du har holdt på med. Ønsker deg lykke til med ditt nye prosjekt i Hong Kong!

    SvaraRadera
  2. Så många fina bilder, jonna d!
    Man blir ju så glad av att se dem och så mycket du har hunnit med!
    Kram från Christine

    SvaraRadera