fredag 23 mars 2012

vitt ris och kitchiga ägg

jonna d är med i vårpysselstafetten som sagoligt pyssel arrangerar och idag tar jag över stafettpinnen från tyg och otyg som igår visade hur man kan sy ett par otroligt söta små kycklingar.
I vårens stafett tänkte jag själv tipsa om hur man på ett enkelt sätt kan skapa ett lite roligare påskris - nämligen ett vitt ris med kitchiga ägg.


detta behöver du:
restgarn i valfri färg/er
passande virknål
fyllnadsvadd
stora paljetter med hål
björkris (eller annat ris)
sprayfärg

Börja med att virka äggen enligt mönstret nedan. Jag har använt ett melerat restgarn och virknål 3.5.

virkat ägg
v1. 2lm
v2. 6fm i första lm (6m)
v3. 2fm i var fm (12m)
v4. *1fm, 2fm i var fm*x6 (18m)
v5. *2fm, 2fm i var fm*x6 (24m)
v6 - v9. 4 vanliga varv (24m)
v10. *2fm, 2 fm samman*x6 (18)
v11 - v12. 2 vanliga varv (18)
v13. *1fm, 2fm samman*x6 (12)
v14 - v15. 2 vanliga varv
Fyll ägget med fyllnadsvadd.
v16. *2fm samman*x6 (6)
Avsluta med en smygmaska - klipp inte av garnet.
Virka nu 30lf (till själva hänget) och fäst med en smygmaska på andra sidan av toppen av ägget. Trä sedan en eller flera paljetter på hänget.


vitt ris
jag tycker inte naturbruna grenar passar in hemma hos mig, så därför har jag i år valt att göra mitt ris vitt. Detta genom att spraya riset med en vit, glansig decor spray färg. Jag har valt en färg från flugger då denna är vattenbaserad, lätt att applicera och lämpar sig bra för inomhus bruk.


  Trots att sprayfärgen går att använda inomhus rekomenderar jag att spraya riset utomhus. Lägg det naturfärgade riset på lite tidningspapper och spraya hela riset på ca. 30cm avstånd. Se till att alla grenar blir täckta och på alla sidor.



 När hela riset är täckt av färg och blivit helt vitt, låter du det ligga och torka i ca. 1-2 timmar.


 När riset sedan är torrt, kan man bara ta in det, placera det i en vacker vas och pynta det med sina handvirkade och färgsprakande ägg. Jag tycker iallafall att det är mycket lättare att hantera ett vitt ris framför ett naturbrunt och äggens klara och glada färger kommer bättre fram mot det vita.




Det var allt jag hade att bjuda på och i och med detta inlägg skickar jag nu stafettpinnen vidare till HH jaja och det skall bli jätteskoj att se vad hon har att bjuda på.

3 kommentarer:

  1. Det får du reda på imorgon! Och du, äggen är superfina! Jag tror att jag ska försöka göra dem, på känn om inte annat. :-)

    SvaraRadera
  2. Så fint! Jätte läckert ris!
    //Henrietta

    SvaraRadera
  3. Vitt ris skulle passa hos mig också! Och virkade ägg, letar garner i detta nu! :) Tack för fin beskrivning, Sandra

    SvaraRadera